Czym jest Błonnik pokarmowy?

błonnik pokarmowy

Błonnik pokarmowy (inaczej zwany włóknem pokarmowym) odgrywa bardzo ważną rolę w Naszym organizmie (w szczególności jeśli chodzi o układ pokarmowy). Wchodzi on w skład jedynie produktów roślinnych (dokładnie mówiąc – stanowi on część tkanki oporowej i przewodzącej). Produktami będącymi bogatym źródłem błonnika są: surowe warzywa i owoce, nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste produkty zbożowe oraz wszelkiego rodzaju ziarna i nasiona. Dieta zawierająca jego bardzo duże ilości zwana jest bogatoresztkową (skąd taka nazwa? – nie ulega on trawieniu przez enzymy obecne w przewodzie pokarmowym, stąd jego elementy często nazywa się substancjami balastowymi/ resztkowymi). Zaleca się aby dorosłe kobiety spożywały go w ilości ok 25g, zaś mężczyźni 38g dziennie.

Błonnik pokarmowy – najważniejsze informacje

Jakie są objawy jego niedoboru, zbyt małej ilości w diecie? Między innymi są to zaparcia, trudności w odchudzaniu, zbyt duże stężenia glukozy we krwi, zbyt duży cholesterol. Skąd takie objawy? Błonnik pokarmowy pełni szereg ważnych funkcji fizjologicznych. Przede wszystkim tworzy żele, wiąże wodę i posiada właściwości sorpcyjne. Wyróżniamy w nim dwie frakcje: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. W skład frakcji rozpuszczalnej wchodzą: celulozy, hemicelulozy i ligniny. Z kolei druga frakcja składa się z pektyn, hemiceluloz obojętnych, gum, śluz i polisacharydów. Jego działanie polega na opóźnianiu opróżniania żołądka (dłuższe uczucie sytości, pełności po posiłku). Możemy więc powiedzieć, iż błonnik pokarmowy to podstawa naszej, zdrowej i zbilansowanej diety.

Odpowiednia ilość w diecie zapewnia prawidłowy rozwój mikroflory jelitowej (błonnik pokarmowy jest dla niej swego rodzaju pożywką). Dodatkowo zwiększa masę kałową i usprawnia perystaltykę jelit, dzięki czemu zachowany jest właściwy rytm wypróżnień, niska szansa na problemy z zaparciami. Co najważniejsze pozytywnie oddziałuje na takie parametry jak stężenie glukozy, czy cholesterolu we krwi, przez co bierze udział w profilaktyce, zapobieganiu chorób cywilizacyjnych.

W ostatnim czasie co raz więcej mówi się o błonniku witalnym (dostępny w ofercie Naszego sklepu internetowego). Błonnik pokarmowy można spożywać w różnych formach, najpopularniejsze są proszek/ tabletki. Źródłem takiego rodzaju włókna są babka płesznik i babka jajowata. Doceniany jest on za swoje zdolności do ograniczania wchłaniania tłuszczów, czy przyśpieszania przemiany materii. Jeżeli jest spożywany w formie naturalnej (nasiona), wystarczy je zalać ciepłą wodą, odstawić do momentu stworzenia kleiku (śluz z łupiny) i wypić. Regularne stosowanie takiego suplementu przynosi korzystne efekty, m.in. w procesie odchudzania. Jednak bardzo ważne jest aby w parze z przyjmowaniem większych ilości błonnika szło wypijanie odpowiedniej ilości płynów.